Celosvětové finanční krize nám trochu kazí jedno významné výročí českého strojírenství. Přesto bychom si mohli připomenout, že je tomu více jak 100 let, kdy se a našem území začala vyrábět první ložiska.
Strojírenskou výrobu v Perštejně nad Ohří zavedl již roku 1911 dr. Emil Sachs přestavbou tkalcovny na strojírenský podnik, který začal vyrábět ložiska pro volnoběžky do jízdních kol. Poválečná stoupající výroba pomohla tomu, že v roce 1921 byla převedena výroba ložiskových kuliček z německého Schveinfurtu do Perštejna. Můžeme tedy pokládat toto datum za počátky výroby českých ložisek. Pro úplnost dodejme, že valivá ložiska se začala produkovat o necelé dva roky později. Pro úplnost dodejme, že patent na moderní válečkové ložisko byl podán v roce 1909 v německu Dr. Ing. Josefem Kirnerem, vedoucím inženýrem společnosti Norma Compagnie.
Historie výroby ložisek – první etapa
První etapa historie výroby ložisek na českém trhu se uzavírá rokem 1930, kdy přichází švédská firma SKF. Třicáta léta jsou ve znamení průmyslových a politických trubolencí. Svět se ještě otřepával z první světové války a už se žene světem celosvětová hospodářská krize. Třicátá léta 20st. jsou ve znamení burzovních krachů. Počátečním signálem blížící se pohromy strojírenství, byl burzovní krach na americké burze. Na Wall Strett kde burza v USA sídlí propadly akcie tak prudce, že se tento den začal označovat jako černý pátek. Krize se jako nákaza přelila na všechny kontinenty. Celosvětový průmysl byl nad propastí, zavíraly se celé tovární provozy. Během několika málo dnů přišla “velká deprese”, která měla za následek obrovskou nezaměstnanost. Je známo, že tehdy muži na obyčejnou polévku pro nezaměstnané čekali v dlouhých frontách několik hodin. Dnešní podoba finanční krize jak ji známe z období 2008 až do dneška je vlastně procházka „růžovým sadem“.(zatím)
Ale zpět k českým ložiskům. Významný švédský strojírenský kolos SKF vyrábějící valivá ložiska, ustál všechna krizová období tehdejší neklidné válečné doby. Nutné zmínit, že v historii této švédské firmy byl klíčovým momentem rok 1914, kdy získala patent na valivá ložiska prostřednictvím koupě 50% podílu německé firmy Norma Compagnie GmbH. Dalo by se napsat, že česká ložiska byla od roku 1930 do roku 1948 vyráběna s kvalitou švédské ocele. Jak již bylo zmíněno třicátá léta jsou spojena s blížící se hrozbou druhé světové války. S válečnou produkcí také souvisí existence současné české jedničky ZKL. Počátky jsou datovány válečným rokem 1943, kdy něměcká firma SUMAG na českém území začíná vyrábět součástky pro letecký průmysl. Místem pro výrobu se stal Klášterec nad Ohří, čímž se zapsal do historie českého strojírenského průmyslu.Současně se stal významným místem historie výroby českých valivých ložisek. Doufejme, že česká ložiska si svou kvalitou udrží pozici na trhu, pod obrovským cenovým tlakem výrobků z Asie.