Jaký kompresor vybrat do autoservisu a pneuservisu? Poradíme vám

Výběr kompresoru může být pořádná výzva, především pokud neznáte všechny důležité informace a otázky, které je třeba si před koupí položit. Vzduchové kompresory pohání celou škálu zařízení, a proto je jich na trhu obrovské množství. Liší se celkovou koncepcí, výtlakem, objemem tlakové nádoby a mnoha dalšími parametry. Naštěstí alespoň kladené otázky jsou stejné. Pomůžeme vám na ně najít odpovědi při hledání kompresoru do autoservisu a pneuservisu.

Autoservis a pneuservis má své konkrétní potřeby na odběr stlačeného vzduchu. Může ho být nárazově hodně, ale nejde o nepřetržitou dodávku vzduchu, protože drtivá většina těchto služeb funguje pouze v jednosměnném provozu. Správné dimenzování stroje v tomto případě tedy vypadá jako slušný oříšek, jelikož je nesnadné, dobrat se k přesným výpočtům z důvodů nárazového odběru. Jak tedy výběr začít zužovat? První kladená otázka se shoduje s výběrem kteréhokoliv kompresoru – výběr typu.

Typ – pístový nebo šroubový kompresor?

Rozhodnout se pro typ, nebo jinak princip konstrukce kompresoru je poměrně snadné. Pístové kompresory se vyznačují širokou škálou použití, kdežto šroubové kompresory mají pouze jedno poslání – pracovat nepřetržitě, zajišťovat trvalou dodávku stlačeného vzduchu. Agregáty pístových kompresorů v tomto ohledu naopak selhávají, protože potřebují mezi dobou chodu najít dobu odpočinku, chladnutí. To ale neznamená, že by stlačený vzduch nemohli dodávat, i když se vypnou – stále je tady tlaková nádoba se zásobou vzduchu. A taková varianta je pro autoservis a pneuservis nejlepší – výkonný pístový kompresor s odpovídající zásobou vzduchu vzhledem k velikosti provozu a počtu připojeného zařízení.

Výkon kompresoru – jak velký bude odběr vzduchu

Pístový kompresor jsme si vyspecifikovali, ale jak pokročit dál? Opět jsou zde nějaká obecná doporučení. Tak třeba: Střídání poměru chodu a klidu 3:1 (pokud kompresor běží 12 minut, další 4 minuty by měl chladnout), stroj by neměl spínat více jak 10 x za hodinu a taktéž je lepší vlastnit výkonnější stroj, než pořídit takový typ, který bude přetěžován. Protože jsou autoservisy a pneuservisy typickým prostředím, kde ve špičkách hrozí nárazově vysoké odběry vzduchu, rovnou raději zapomeňte na menší, mobilní pístové kompresory. Investice by zcela nepochybně měla být do velkého kompresoru, který zavřete do samostatné místnosti, odkud vytvoříte rozvody vzduchu k jednotlivým pracovištím na dílně. Příkladem budiž pomaloběžný, litinový, pístový kompresor pro profesionální výrobu stlačeného vzduchu, vhodný pro pravidelný, každodenní provoz přerušovaného charakteru. Takový stroj bývá osazen jednostupňovým dvouválcovým agregátem a disponuje parametry cca 7,5 kW příkonu, výtlakem až 1000 l/min a tlakovou nádobou s objemem okolo 500 l.

Tlaková nádoba – větší je lepší

Ano, tlaková nádoba, to je stejně důležité zařízení, jako kompresor samotný. K čemu by byl vzduchový kompresoršpičkovém výkonu, kdyby neměl, jak vytvořit obrovskou zásobu stlačeného vzduchu, připravenou k okamžitému odběru pneumatickým nářadím či pistolovou technikou. Tlaková nádoba, neboli vzdušník se běžně vyrábí až do velikosti nad 1000 l a obecně platí, že v autoservisu nebo pneuservisu, dle velikosti a počtu pracovišť, bývá zvolena nádoba od 250 právě do 1000 l. To už nemusí být malá investice, ale rozhodně jde o peníze, které jsou utraceny rozumně. Set kompresoru s takto velkým vzdušníkem běžně stojí kolem 100 000 Kč. K tomu nepočítáme úpravu vzduchu.

Úprava vzduchu – nezapomeňte, že vše není jen o kompresoru

Když už majitel servisu takové peníze utratí, měl by se snažit také o to, aby mu zařízení dlouhé roky sloužilo. Nejen kompresor, ale celá tlaková soustava – tedy i rozvody vzduchu, hadice či pneumatické nářadí. To všechno může degradovat mnohem rychleji, pokud není postaráno o kvalitní úpravu vzduchu v podobě systému filtrace a sušičky vzduchu. Toto zařízení zamezí pronikání kondenzátu, olejových výparů a mechanických nečistot do celé soustavy, protože řekněme si na rovinu – syrový, vyrobený stlačený vzduch není zcela čistý a nezávadný. Tři zmíněné aspekty jeho kvalitu snižují a způsobují rychlejší korozi, ucpání otvorů a postupně navyšují energie a náklady. Nedopusťte to a vybavte váš autoservis nebo pneuservis veškerým zařízením, protože všechno není pouze o kompresoru.

Napsat komentář